19. juli 2011

"Viden om disciplinen" - Én af de tre færdigheder

I et et tidligere indlæg skrev jeg om de tre ting du skal mestre som actionsportfotograf:

1. Indsats
2. Kreativ teknik
3. Viden om disciplinen

I forbindelse med BMX World Championship her i Danmark om en uges tid, vil jeg give et konkret eksempel på hvad jeg mener med nummer tre på listen: Viden om disciplinen.

Skyder du for et fagmagasin, organisationen bag eventen eller til andre som kender og dyrker sporten, er det af stor betydning at du ved hvad sporten går ud på, og hvor de afgørende situationer sker, og hvornår de potentielt kan ske. Er billederne til et livsstilsmagasin eller til et bredere publikum, er det mindre afgørende om billederne viser sporten genuint (et godt skud fra en træningssituation kan f.eks. bruges). Naturligvis spiller din egen faglige stolthed også ind her :-)

Hver sport har sin æstetik. Hvad dyrker du for eksempel? Har du tænkt over hvordan din sport ´præsenteres´ i magasiner og på nettet? Hvilke slags billeder er det der går igen og igen? Hvordan er de taget (komposition, perspektiv, teknik)? Tag løbebilleder for eksempel: Betragter man en række forsidebilleder fra TrailRunner, er der en meget klar tendens: Løberen skal ´hænge´ i luften med det ene ben strakt fremad. Her er helt klart tale om en bevidst æstetik. Det er sådan fotografen vil ha´ billedet skal se ud, og han stopper ikke før han har det! Naturligvis skal man være åben overfor at bryde grænser og finde nye måder at vise en sport på, men som udgangspunkt er det sund fornuft at kende de grundlæggende æstetiske traditioner før man afsøger nye muligheder.

Men tilbage til BMX. Lad os som udgangspunkt forestille os at billederne skal ses af fagfolk indenfor sporten - Som i dette tilfælde er BMX Supercross hvor det handler om fart! (og ikke freestyle hvor det handler om tricks).
Starten oppe på rampen, hvor en ´gate´ går ned som startskud, er spektakulær. God dynamik, men ikke afgørende for løbets udvikling (i hvert fald ikke fra en fotografs synspunkt). Men masser af muligheder for supergode stemningsskud.
Første langside byder på en række mindre hop ned mod første sving. Her er det interessant: Hvem kommer først ind i svinget (og først ud!) - det er som regel afgørende! I finalen hvor rytterne virkelig presser på og kører meget jævnbyrdigt, er risikoen (chancen!) for styrt stor i første sving, hvor de ligger tæt.
De øvrige langsider giver muligheder for imponerende skud af ´airborne´ ryttere, når de flyver henover banen - kræs for nørder som mig :-) Ofte tweaker de cyklen (kaster den lidt til siden) når de er højest, hvilket er super-æstetisk. Efter denne langside kommer endnu 2 stk. sving og langsider, før de ræser mod mål. I en finale er målet naturligvis interessant, da klassiske jubelbilleder jo skal også skal tages...
Så med disse muligheder er der jo lidt at se til som fotograf - At det så ovenikøbet tager under 40 sekunder(!) for de hurtigste at komme gennem banen, gør det endnu mere spændende; hvor skal jeg stå? Skal jeg satse på sving, hop eller mål? Heldigvis er der flere heats (kaldes moto på BMX-sprog), så måske kan man fange favoritterne i luften i de indledende heats, satse på sving i semifinale, og endelig stå ved mål i finale? Der er mange overvejelser.

Den søgte fotografiske æstetik i en sport er lig essensen af sporten: Hvad er det fedeste ved denne sport (visuelt)? I BMX er det klart farten og hoppene! Hvad ser du når du hører ordet BMX Supercross? Min opgave som fotograf er både at bekræfte denne æstetik, men især også at vise nye, overraskende og dynamiske øjeblikke der giver sug i maven og wauv-effekt. Lidt af en udfordring...
Hvilke teknikker jeg så vælger at bruge, hører under området "Kreativ teknik", som jeg vil komme ind på efter konkurrencen (med billed-eksempler).

Inden i smutter herfra skal I lige opleve denne video fra finalen sidste år - tjek lige graden af dynamik!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar