23. juli 2011

En omvej til et godt billede


Klatrere bruger magnesium-carbonat til at holde fingre og hænder tørre, så de bedre kan holde fast på grebene. Populært kaldes det kalk, selvom det altså ikke er kalk. Det er iøvrigt det samme som vægtløftere og gymnaster bruger.

Til magasinet LUKSUS (adventure og outdoor-magasin på dansk) skulle jeg lave en test at forskellige kalktyper, og tænkte at jeg ville lave nogle anderledes billeder til at følge artiklen. Og så var det at jeg fik idéen til at lave noget med vand og kalk... Jeg fik fat i et slags plastic-akvarie og begyndte at eksperimentere med at hælde/drysse kalk i vandet, for at se om det skabte en interessant visuel effekt. Det gjorde det på en måde, men det lignede slet ikke kalk - mere blomkål eller flydende mug!

Nu havde jeg lavet opstillingen med baggrund, flash, akvarie og trådudløser, og begyndte at eksperimentere med andre muligheder. Blandt andet prøvede jeg at stikke hånden i vandet med en ´kalkbold´, og klemme let på den så kalken sivede ud. Det virkede godt! Jeg prøvede et par gange (måtte skifte vand hver gang, da det blev meget grumset), og endte med ovenstående resultat. At man ikke umiddelbart tænker at hånden er nedsænket i vand, er fedt synes jeg! Effekten med kalken der langsomt(!) eksplodere (lyder vist lidt paradoksalt)giver en lækker effekt, og jeg er sikker på at de fleste klatrere vil genkende fornemmelsen af kalk...

Jeg véd ikke om magasinet vil bruge det, men det viser bare hvor vigtigt det er at eksperimentere. Selvom visualisering er godt, er der bare nogle billeder man aldrig vil kunne forestille sig. Vær åben overfor at afprøve muligheder - også selvom de ved første øjekast virker uinteressante.
- Billedet er efterfølgende vendt 90 grader med uret.




Eksponerings-data
Optik: Canon EF 50mm f/1,4 USM
Blænde: f/5
Lukkertid: 1/1600
Iso: 200
Kamera: Canon Eos 1Ds Mark III
Pocket Wizards

Ingen kommentarer:

Send en kommentar