7. juli 2011

KMD Aarhus Challenge


Stor tak til www.larsenmotorcykler.dk for lån af motorcykel! De stillede en Suzuki DL 650 til rådighed, så jeg kunne følge atleterne rundt på cykelruten. Jeg havde egen chauffør med - Kevin O´Brien, som også kørte mig rundt ved Challenge Copenhagen sidste år. Stort set alle skud fra motorcyklen er skudt med 70-200mm 2.8. Jeg sad omvendt og kunne fotografere mens vi kørte forbi atleterne. Som sædvanlig havde jeg min Lowepro Street & Field Technical Vest (+ deluxe belt) på, med SlipLock pouches indeholdende 15mm fiskeøje, 16-35mm 2.8, 70-200 2.8, flash og CF-kort. Helt genialt: Så er det bare at hoppe af motocyklen og løbe ud for at finde gode positioner! Desuden kunne hverken Kevin eller jeg ha´ rygsæk på, da vi sad ryg mod ryg...



Suzuki´en var ikke modificeret til at køre med fotograf. Jeg satte mig bare omvendt op, støttede fødderne på footpegs, holdt fast i hvad der var at holde fast i (især ved acceleration og nedbremsning) og så ellers af sted! Når vi kørte med jævn hastighed kunne jeg sagtens bruge begge hænder til betjening af kamera, og skiftede endda også CF-kort mens vi kørte…
Jeg havde en liste over atleter jeg skulle ha´ billeder af (både elite og motionister), og udfordringen var at fange de lynhurtige pro´er på cykel, uden at blive ´fanget´ på den afspærrede cykelrute og ikke nå motionisterne på cykel. Kevin og jeg fulgte pro´ erne til Odder hvor vi tog en smutvej tilbage til Aarhus og tog en runde til op gennem feltet af motionister (alle 90 km. rundt). Det gjorde at jeg missede pro´ ernes løb, men kunne lige nå at fange dem ved målstregen. Efter at vinderne var i mål, kørte Kevin og jeg ud på løberuten(!), hvilket var en interessant oplevelse. En anden motorcykel (stor BMW) havde været igennem og sagde godt nok at der var tætte passager og en del skarpe sving, men at det var muligt. Løberuten gik igennem Aarhus centrum (gågader, ved kanalen etc.), ned i en P-kælder og gennem AROS (der kørte vi dog ikke igennem!). Vi væltede et par kegler, og var tæt på atleterne, men vi ´flød med strømmen´ og kom igennem ud at køre nogen ned eller være til hindring!
Jeg arbejder lige nu på at lave et online slideshow med fotos fra konkurrencen - et slideshow som forhåbentlig kommer til at ligge på youtube inden længe...



Dagen efter konkurrencen fik jeg at vide at deltageren, der havde fået et ildebefindende under svømmedelen var død af hjertestop. Det var en trist nyhed – en dag der skulle have været fuld af liv og udfordring var for en gruppe mennesker med ét blevet til en sorgens dag, hvor et liv blev taget fra dem.
Jeg sender masser af sympati til de efterladte.
- Martin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar