11. oktober 2011

Har slideshows en fremtid?

Jeg aner ikke hvad de lærer på fotojournalist-uddannelsen, men jeg tør godt komme med den påstand at de i løbet af uddannelsen både lærer noget om foto, video og lyd - og det hele kombineret! Avisernes fotografer skal idag have mange talenter - Den ene dag skyder de til avisen, den anden dag til web, den tredie dag skal de måske lave et video-indslag... I gamle dage hed det pressefotograf - idag hedder der fotojournalist. Det er ikke længere nok med en artikel plus ledsagende foto. Billeder skal også have lov til at fortælle historier! Og rigtig mange fotografer vælger at bruge lyd til at formidle historien.

Det kræver at man udover kamera (og videofunktion) også skal kunne håndtere en lydoptager, og allervigtigst: Bruge det kreativt. Et af de første programmer jeg kender til, der forsøgte at gøre livet lettere for fotografer der kastede sig ud i denne ´nye´ genre er Soundslides (Programmet kan downloades i en gratis prøve-version). Et simpelt program hvor billederne importeres til en tidslinie, hvor man så lægger et lydspor under. Vil man klippe i lyden må man ty til decideret lydredigerings-software...Jeg har lavet en hel del Soundslides, da jeg godt kan lide idéen om at samle en række gode billeder til en fortælling, og hvor lyden så giver en ekstra dimension. Det er langt mere æstetisk end video (efter min mening), da det er en samling af fastholdte øjeblikke. Men ligesom video er det et fremadskridende, afgrænset forløb. Man bliver underholdt af et slideshow - man skal ikke klikke sig videre til næste billede som i et galleri. I et slideshow bliver det hele serveret, ovenikøbet i lækker indpakning! Her er et eksempel:

Soundslides: DM i bouldering 2009

Soundslides generer en samling filer man så smider på sin server og vupti; man har et online slideshow...Blandt andet Politiken bruger det i fin stil og formidler stemningsfulde indslag om alt mellem himmel og jord.

Jeg bruger ikke Soundslides så meget mere, da jeg finder at videoredigerings-software har langt flere muligheder for diverse effekter og credits (rulletekster og logoer). Det kræver en del mere at sætte sig ind i, men når man først forstår det grundlæggende kan man komme igang og bygge videre på éns viden. Til at begynde med kan man endda starte med et gratis og simplere program. Her er et eksempel på et slideshow lavet som video med Windows Moviemaker:



Om slideshow som medie har en fremtid, er svært at bedømme. Jeg ser gode muligheder i at lave youtube-slideshows (med musik) som en ekstra feature, når jeg alligevel har en bunke billeder fra en event. På den måde kan jeg både levere billeder til magasin + web/youtube UDEN at skulle lave decideret video (som kræver MEGET arbejde), og UDEN at lægge billederne op i et statisk galleri (som jeg ikke synes er særlig flot eller formidlende). Den seriøse slideshow-produktion med interviews, lyd fra omgivelser og et fortællende forløb kræver også meget arbejde, og spørgsmålet er om det er det værd? Gider folk se det? Er vi ´opdraget´ til fotoalbums (i form af webgallerier) og video, og mangler fornemmelsen for slideshowet der ligger et sted imellem de to?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar