22. januar 2012

Stjerner, gløder og træer der giver søsyge

Eksperimenter er vigtige!
Det er ved at eksperimentere at jeg føler at jeg flytter mig, og opdager nye fotografiske muligheder - eller genopdager teknikker jeg før har haft sjov med, men som jeg har ´glemt´ at gøre brug af...
Jeg tilbragte juleferien i Sydspanien sammen med familien, og fik skudt nogle billeder, der hverken var planlagte eller havde et specifikt formål. Det var simpelthen god, gammeldags hobby-fotografering, hvor jeg havde kameraet med på opdagelse, og så hvilke motiver der viste sig for mig...

Denne lyst til at ´finde´ billeder der ikke har andet formål end den umiddelbare tilfredsstillelse ved at opdage dem, og fastholde dem - anser jeg som én af de vigtigste egenskaber for den passionerede fotograf. Selvom jeg (vel) er professionel fotograf, føler jeg mig mere som en hobby-fotograf end som en profittænkende proffotograf. Lysten og glæden ved at skabe billeder er simpelthen det allervigtigste udgangspunkt for mig! Og kun ved vedholdende at turde tro på denne passion og give den plads og tid - er jeg hvor jeg er i dag med mit fotografi, og kan skyde billeder der giver mening for mig.

Jeg har valgt to billeder, som begge har til fælles at jeg har brugt lukkertiden kreativt.

De vilde træer
Canon EOS 7D, 15mm optik, iso 100, f/22, Lukkertid: 1/30
Med en lidt længere lukkertid, forsøgte jeg at skabe liv i træerne ved at bevæge kameraet (ret voldsomt, med lodrette, buede bevægelser. Den blå himmel, de kraftige farver og bevægelses-uskarpheden gør billedet levende og vildt - men man bliver lidt ør af at kigge på det... Gør man ikke?

Nytårsaften under stjernerne
Canon EOS 1 Ds Mark III, 15mm optik, iso 800, f/2.8, lukkertid: 30 sekunder!
Stjerner og bål er altid fascinerende (også hver for sig!) Jeg havde kameraet på et lille stativ, og hældte lidt vand på bålet. Resultatet var røg der blev taget af vinden og nogle gløder der ´spruttede´... Og med 15mm fiskeøje kunne jeg både få stjerner, lille skur med døråbning og bålet med... Efter min mening et meget stemningsfuldt billede med god dybde.

1 kommentar:

  1. Kan især godt li' det sidste billed og må give dig helt ret (selv om du formulerer det på anden måde); Leg må man aldrig blive træt af =o)
    Mvh.
    M

    SvarSlet