17. oktober 2011

At fotografere konflikter

Denne video er interessant...

Photojournalism Behind the Scenes [ITA-ENG subs] from Ruben Salvadori on Vimeo.

(Kilde: Jens Dreslings blog og Lars Dareberg)

...fordi den omhandler et emne som fotojournalisterne og deres redaktører før eller siden må forholde sig til. Situationen er absolut genkendelig indenfor actionssport-foto. Men ved actionsport-foto er fotograferne allerede en erkendt del af den virkelighed de forsøger at skildre. Nu skal jeg naturligvis passe på med at sammenligne konflikter og sport, men ét har fotograferne til fælles: Ønsket om det dramatiske billede, det afgørende billede - det gode billede!
Det fik mig til at overveje hvorfor jeg fotograferer? Og svaret er: Fordi jeg elsker at lave billeder! Fordi at jeg i fotografiet har fundet et medie der passer til mit temperament og talent (jeg kan absolut ikke tegne f.eks.), og fordi jeg også vil give videre af den inspiration jeg får af andres billeder! Jeg har ikke intentioner om at ændre verden, eller om at formidle sandheder om verdens tilstand - det må vel være fotojournalisternes drive - eller hvad?

Jeg ville nok ikke fungere som krigsfotograf.
Efter min mening er fotografiet et æstetisk medie der sagtens kan formidle gru og voldsomhed, men i sidste ende er det stadig ´flot´. Det er et provokerende synspunkt... Jeg ved det godt. For mange år siden arbejdede jeg i mørkekammeret i en i grafisk virksomhed. Professionelle fotografer kom ind og fik lavet særlige prints til udstillinger og lign. En kommende ´årets pressefotograf´ kommer ind og skal have lavet sort-hvide prints af sultende børn. Vi snakker gråtoner, lukkede hjørner, mere kontrast, hold lidt her etc... Udelukkende æstetik - naturligvis for at gøre billedet (budskabet?) visuelt stærkt, men alligevel? Ikke mærkeligt at flere hot-shot krigsfotografer konverterer til reklame... Det er jo æstetik i yderste konsekvens.

Videoen er interessant, men også problematisk: De viste eksempler viser (så vidt jeg kan se) IKKE eksempler på publicerede billeder. Een ting er at fotografernes tilstedeværelse påvirker situationen, en anden og ligeså vigtig diskussion er hvordan billederne af situationen så bliver brugt? Den vinkel savner jeg lidt i hans undersøgelse... Men spændende er det. Det er vist menneskets lod at tro vi kan betragte på afstand - men i virkeligheden står vi selv i hundelorten...
Gu´ ved hvad de siger på fotojournalist-uddannelsen?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar