23. oktober 2011

Efterår med to flash, snoot, grid og spisebord

...Og nu til noget helt andet...
Der er måske ikke så meget action i at fotografere blomster på spisebordet søndag aften, men det var altså hvad jeg gjorde - inspirationen kom pludselig og jeg var nødt til at reagere. Det startede vist med ´Gu ved om man kan lave et lys der...´
Jeg er langt fra verdensmester i lyssætning, men er til gengæld ok til at forestille mig et godt billede :-) Spørgsmålet var om jeg kunne nå i nærheden af min forestilling, med mit kendskab til lysteknikker og min begrænsede erfaring ud i blomsterfotografering. Min idé gik ud på at lave noget med spot-lys, hvor lyset faldt på en meget lille del af grenen, evt. med farvede filtre; et blåt hovedlys på hele grenen hvor en lille klynge blev lyst op af en spot med varmt lys. Jeg kunne sagtens se det for mig!
Jeg satte udstyr op, og opdagede hurtigt at det ikke er helt let at lave spot på så små objekter. Min oprindelige idé krævede vist lidt mere tid på at fremstille en meget lang hjemmelavet snoot... Men som altid, når udstyret først er fremme, begyndte der at ske nogle interessante ting: F.eks. at vores blå væg fungerede ret godt som baggrund.


Enkelt flash på baggrund (blå væg)

Så måske en ekstra flash kunne lyse en klynge bomster op, og give lidt mere farve til billedet? Det var jo også lidt i takt med min oprindelige idé. Og med en snoot på den ene flash (rettet mod klyngen) og et grid (bikube) på den anden, begyndte det faktisk at ligne et interessant billede. Bikuben på baggrundslyset var for at opnå en effekt af en gradvist udlyst baggrund. På grund af manglende plads, blev det lidt improviseret, men fint nok. Det endelige resultat her (kunne nok beskæres lidt bedre eller rettere frames lidt bedre i optagelsen..):



Tekniske data: Canon Eos 1Ds Mark III, iso: 100, lukkertid: 1/125, blænde: f/7.1, optik: 70-200mm på 120mm, to speedlites trigget med pocket wizards (se data for flash-indstillinger på billedet længere nede).

Konklusion:
Som følge af dette lille eksperiment ´opdagede´ jeg så en teknik der kunne være rigtig spændende at bruge i andre sammenhænge: Modsatrettede konstraster - i mangel af bedre udtryk. I toppen af billedet er baggrunden mørk, men motivet oplyst, længere nede i billedet er baggrunden lysere, men motivet ikke oplyst. Det synes jeg giver et ret interessant look. Det må da kunne overføres til f.eks. portrætter. Så det er altså vigtigt at eksperimentere. Ikke bare lærer man at bruge sit udstyr, man lærer også at éns begrænsninger kan åbne op for uanede muligheder :-) Det ovenstående billede havde jeg aldrig forestillet mig at kunne lave. Nu bliver det næste om jeg kan overføre teknikken til andre motiver!

Her er en skematisk oversigt over opstillingen, plus et billede af situationen:

Jeg brugte snoot og grid fra Honl (kan sagtens købes i DK), som laver en rigtig fin pakke (kit) til os speedlite-fotografer; den indeholder farvede filtre, snoots, grids, lille bouncer + mere og det monteres nemt på din flash. Sådan noget grej udvider dine kreative muligheder, og gør det sjovt at lave billeder!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar