23. juni 2011

3 områder du skal mestre som actionfotograf


Hvis du vil ha førsteklasses actionskud i kassen er min erfaring at disse tre områder er de allervigtigste at mestre:

1. Indsats
2. Kreativ teknik
3. Viden om disciplinen


Det første område kan være afgørende for hvordan dit endelige billede ser ud. Ovenstående eksempel er fra en klatrekonkurrence på Bornholm. Det venstre foto (sat sammen af flere) er fra breden af Opalsøen, skudt med 70-200 mm, og viser fint hvad ´deep water solo´ er for en besynderlig sport: Man klatrer uden reb, over vand - og når man ryger af, ja så bliver man våd! Klatreren på billedet (Steve McClure) har nået toppen, og hopper i vandet!
Billede til højre er resultatet af dårlig samvittighed: "Jeg burde gøre en indsats for at få nogle lidt mere dynamiske billeder, end her fra breden". Det var simpelthen for mageligt... Så jeg fandt klatreselen frem, klatrede ud på stilladset og placerede mig lige over dommeren (som ses på øverste billede hængende med rød jakke). Og fik så (igen Steve McClure) klatreren idet han kaster sig efter sidste greb! Dramatisk og fortællende (han vandt!) og vinder af Dansk Klatreforbunds fotokonkurrence dét år! Og iøvrigt bragt i flere internationale klatremagasiner.

Jeg kunne ligeså godt været blevet stående oppe på breden, men jeg valgte at gøre det lidt besværligt: Klatresele, kravle rundt på stillads, hænge ubekvemt, være i en ´låst´situation hvis der skete noget afgørende udenfor min fotografiske synsvidde - men investeringen betalte sig!
DERFOR: Resultatet er lig indsatsen! Vær parat til at blive våd, stå i mudder til knæene, fryse fingrene hvide, vente i timevis etc. hvis du vil ha´ de gode skud!
Jeg vil skrive mere om disse tre gode råd i fremtiden, og finde foto-eksempler der viser min pointe.
- Martin

Ingen kommentarer:

Send en kommentar