23. februar 2012

Portrætter af løbe-kvinder

Trods storm, regnvejr og kulde lykkedes det at få et gruppefoto i kassen...

På én af de gode blæsende efterårsdage sidste år, fotograferede jeg en gruppe kvinder til LøbeMagasinet. Jeg skød et gruppefoto samt portrætter af de enkelte kvinder. Vinden var ret voldsom, det var koldt og det begyndte selvfølgelig at regne! Men kvinderne var seje og holdt ud :-)
Teknikken jeg brugte til portrætterne var en slags primitiv ´clamshell´, hvor modellen er placeret mellem to lyskilder: En fra oven og en fra neden. Oppe over modellen havde jeg en softboks (venligst håndholdt af Mikkel - tak for det!), og under ansigtet på modellen en reflektorskærm i guld! (Venligst holdt af modellen selv- også tak for det). Yderligere placerede jeg to nøgne flash på hver side af modellen for at lave et kraftigt rimlight. Alle tre flash var indstillet på M (manuel), men jeg husker altså ikke hvilken værdi...
Canon Eos 1 Ds Mark III, 70-200mm på 95 mm, f/6.3, lukkertid: 1/160, iso 400.

Jeg har forsøgt at lave en tegning af opstillingen:


Canon Eos 1 Ds Mark III, 70-200mm på 95 mm, f/7, lukkertid: 1/160, iso 400.

Jeg syntes at regnen bidrager til at gi´ billederne et råt, men positivt udtryk - Jeg ønskede at vise kvindernes styrke og ærlighed (de var vidt forskellige løbere), og det er efter min mening lykkedes.
Canon Eos 1 Ds Mark III, 70-200mm på 95 mm, f/6.3, lukkertid: 1/160, iso 400.

... Det er i øvrigt ikke første gang jeg laver kvinde-portrætter i regnvejr - det har jeg haft held med før. Som fotograf kan det være rart at forfængeligheden bliver lidt ´provokeret´ af vilkårene engang imellem, så billederne får lidt mere udtryk.
Billederne kan opleves på tryk i LøbeMagasinet nr. 31 (februar 2012)
- Mere om magasinet her: LøbeMagasinet - og på Facebook: LøbeMagasinet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar