1. september 2011

The North Face Ultra Trail du Mont Blanc

Deltagerne på dette års The North Face UTMB oplevede alle fire årstider i løbet af et døgn! Et stormvejr forsinkede løbets start, og efterlod et fint lag sne i de høje pas. Kraftig regn og kulde pressede flere deltagere i knæ i løbet af natten. Og selvom solen stod op på en skyfri himmel og gav håb om en varm dag, var der mange kilometer tilbage for de ´almindelige´ motionister... Et episk eventyr fandt sted denne weekend i de franske, italienske og Schweiziske alper... Jeg fotograferede for LøbeMagasinet og fik MANGE billeder. The North Face UTMB var alletiders chance for at skyde både aktuelle billeder, men også arkivfotos af kendte løbere og flotte scenerier!

170 kilometer nonstop og over 9000 højdemeter! Ruten går hele vejen rundt om Mont Blanc-massivet, og deltagerne løber undervejs gennem både Italien og Schweiz (start og mål i Frankrig). Jeg fulgte med en presse-gruppe, som midt om natten vandrede op i bjergene til en hytte. Her hvilede vi et par timer, og derefter gik vi ad ruten modsatte vej, således at vi gik deltagerne i møde; først så vi de hurtigste og siden de hardcore motionister én efter én - kæmpende sig op ad bjerget... Fascinerende!

Jeg brugte min trofaste Lowepro Fastpack 350 til opbevaring af hue, vanter, skal-jakke, skal-bukser, ekstra-trøje, sovepose og proviant, og havde mit øvrige udstyr i mit ´klassiske´ setup: Lowpro S&F Deluxe Technical Belt med diverse pouches til: Canon EF 70-200 USM L 2.8, Canon EF 16-35 L 2.8, Canon EX 580 speedlite, 15mm fisheye, TTL-kabel til flash, ekstra batterier og kort og kompas. Jeg slæbte begge kamerahuse med: Canon Eos 1Ds Mark III og Canon Eos 7D (7D dog uden batterigreb for at spare bare lidt vægt og plads...). Og ja, nu må jeg snart diske op med den anmeldelse af mit Lowepro-udstyr! Den er på vej...

2 kommentarer:

  1. Martin, når du er ude til arrangementer som disse, hvordan kommer du så op og rundt i bjernene? Jeg tænker på, at hvis du skal gå af de samme ruter, så kræver det jo næste ligeså meget af dig, som det gør af deltagerne :)

    SvarSlet
  2. Ofte skal jeg være i bedre form end deltagerne, da jeg hele tiden skal være foran :-)
    Nej, til The North Face Ultra TRail du Mont Blanc var jeg så heldig at være del af en pressegruppe, som blev kørt til diverse steder på ruten. Vi blev f.eks. kørt til en landsby midt om natten, og gik så op til en hytte i bjergene (med pandelamper - det var ret hyggeligt), hvor vi hvilede. Nogle sov et par timer, mens vi andre bare stod og stirrede på bjergene og solen som stod op - det var magisk! Dag dagslyset var fremme, gik vi så ad ruten - blot i modsatte retning - og mødte hele tiden deltagere på stien vi kunne fotografere. Vi gik vel en små ti kilometer, og nåede så en anden landsby hvor vi kørte til et nyt sted på ruten.
    I andre situationer (adventure-race i dk f.eks.) cykler jeg rundt eller får lift af officials... Men generelt er det en god idé at være i ok form indenfor denne genre :-) Det er tit laaaange dage, hvor pauser er når du skifter CF-kort og frokosten består en af power-bar ;-)

    SvarSlet